Supertips! Koka röda linser enkelt.

Att koka olika former av gryn, bönor, ärter och linser kan ibland ta lite tid och även om man med födel kan koka en stor sats och sedan frysa in, så är inte verkligheten alltid så välplanerad. Därför vill jag tipsa om världens enklaste sätt att koka röda linser!
 
Koktiden på dessa fantastiska små hälsopaletter är inte lång, men eftersom kolhydrater (både långsamma och snabba) får ett lägre gi-värde när de är kalla, kan det ta ett tag att förbereda dem och man vill att de ska hinna svalna. Det som händer när kolhydraterna intas kalla är att det tar längre tid för kroppen att ta upp energin och både energin och mättnadskänslan varar  längre. 
 
Så här kommer mitt enkla supertips: Slå ca en deciliter röda linser i en skål. Blanda i lite himalayasalt och om du vill ha någon speciell krydda, jag valde spiskummin. Därefter kokar du upp tre deciliter vatten som du sedan häller över linserna. Lägg gärna över en tallrik eller lite folie för att behålla värmen. Sedan är det bara att vänta. Jag tog en power walk runt Djurgårdskanalen och när jag kom tillbaka hem slog jag bort överflödigt vatten och blandade en lunch med mina kokta, kalla och superhälsosamma linser.
 

Kommentera här: