Kikärtor – det bästa som finns

Kikärtor är, om du frågar mig, bland det bästa som finns. Och då har jag självklart inte räknat med familj, vänner eller min fästman. (Jag tycker fästman låter väldigt pretantiöst och brukar skriva pojkvän istället, men det har kommit fram att mr soon to be husband blir ledsen när jag skriver pojkvän så bäst att skriva fästman). Åter till ämnet, kikärtor, det bästa som finns.
 
Jag blötlägger kikärtorna över natten och kokar dem sedan i ca en timme. När jag gör detta brukar jag passa på och göra en hel drös. De man inte att konsumera inom några dagar förvarars enkelt i plastpåsar i frysen. Superlätt att tina i lite kokande vatten, i en tomatsås, spenatgryta, eller i micron för den framtidstrogne människa som äger en sådan.
 
Den här gången kokade jag ärtorna med lagerblad, kanel och pomeransskal. Hittade en påse glöggkryddor som inte skulle hålla till nästa jul, och eftersom matsvin är bland det sorgligaste som finns var det kul att finna ett användningsområde för kryddorna. I mixen fanns även ingefära, nejlikor och kardemumma, dessa krydor gjorde jag te på. 
 
Hade planerat att göra en humus men när jag skulle sätta igång ändrade jag mig tvärt och gjorde en sallad med kikärtor i. Tror det var doften från kryddorna som gjorde att jag ville bevara ärtorna hela. Salladen gjorde jag såhär:
  • Först skar en halv rödlök i tunna skivor och lät den marinera i äppelcidervinäger. Rödlök innehåller en antioxidant som heter quercetin och tros hämma cancercellers tillväxt. Ämnet är även antiinflamatoriskt, virushämmande och bra för att rensa kroppen på tungmetaller. Rödlök innehåller även svavelföreningar som reglerar blodsockervärdet samt är bra för tarmen. Det är svavelföreningarna som gör att ögonen tårar sig så nästa gång du får en riktig stark lök, påminn dig själv om hälsofördelarna.
  • Sedan skar jag champinjoner, coctailtomater och zuccini tunt, och blandade alltsammans med hackad grönkål.
  • Hade lite teff och bovete kvar från gårdagens middag så blandade även i detta. Kalla kolhydrater har ett lägre GI-värde än varma så bli inte ledsen för rester. Finns inget bättre. Teff är ett etiopiskt sädeslag som är naturligt glutenfritt och väldigt gott, mättande, lätt att tillaga och dessutom hälsosamt.
  • Blandade en dressing på dijonsenap, citron och olivolja. Rörde runt alltsammans och kryddade med himalayasalt, lite spiskummin och kanel.
  • Toppade salladen med mina fantastiska kikärtor och morotstavar.
  • För den som inte äter veganskt kan man med fördel ha ett kokt ägg på, om man vill ha salladen vegansk rekomenderar jag chiafrön och rostade pumpakärnor.
 
 
 
 
 

Kommentera här: