Hyvla sparrisen rå!

 
 
 
 
Oftast när jag ska laga mat tänker jag antingen "vad vill jag göra?" eller "hur vill jag äta?" Igår kväll såg jag en youtube video där man hyvlade sparris och tänkte att det där vill jag prova! Därför blir dagens lunch en hyvlad sparrissallad. Det var däremot inte lika lätt som det såg ut i klippet, se till att ha en vass hyvel som kan göra tunna strimlor och se till att sparrisen är fast. 
 
Eftersom planen var att göra salladen helt vegansk behövde jag få in någon krämighet som skulle balansera upp grönsakerna. Jag mixade en dressing på frysta ärtor, zuccini, ingefära, olivolja och chilli. För att spetsa till smaken och framförallt öka hälsofördelarna med dressingen blandade jag i en tsk vetegräs. Vetegräs innehåller C,E,K och B vitamin, samt järn, magnesium, kalcium, svavel och zink. Dessutom är det en proteinkälla som innehåller massa aminosyror. Perfekt när man äter veganskt!
 
 
Den hyvlade sparrisen blandades med grönkål och färsk vitkål, och serveras tillsammans med kokt bönpasta (edamepasta 100%) och egen humus som jag hade hemma. Jag kände inte för att äta med bestik så det fick bli pinnar, det är bra för mig då jag tvingas äta lite långsammare :D
 
 
 
 

Kommentera här: